вторник, 5 юни 2018 г.

Феноменът “стара мома”

Една от основните причини за разпространението на това явление е,че някои родители жестоко възпрепятстват дъщерите си да не се омъжат за подходящи млади мъже,независимо от факта,че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,е казал: "Ако един човек, чиято религия и маниери одобрявате,дойде при вас с предложение (да се ожени за дъщеря ви),след това дайте дъщеря си за негова жена,защото в противен случай,ще има суматоха на земята и голяма корупция."/Този хадис е сведен от ат-Тирмизи и Ибн Маджа/
Някои бащи са нарушили доверието от Аллах, с това което са извършили по отношение на техните дъщери, като им пречат да сключат брак. Може да се случи така, че един млад човек идва да ги пита за дъщеря им, и те да забавят, или да не му разрешат без причина, позовавайки се на неоснователни оправдания, може да се случи така, че техните критериите за приемане да са тривиални, като например колко е заплатата му, или това, какви са плановете му за кариера, като в същото време напълно се игнорира неговото практикуване на религията, характера и честността . Всъщност някои бащи виждат своите дъщери като стока, която ще бъде продадена на търг. Такива бащите не осъзнават, че това всъщност е потисничество и предателство. Действително ли тези бащи не знаят за болезнено истински истории, които са широко разпространени? Тези истории трябва да действат като предупреждение за всички родители, за да прекратят своята безотговорност и да защитят тяхната чест и достойнство, преди да е станало твърде късно.
Къде е тяхната милост? Нима те не виждат последствията от действията си? Как може някой, който знае за характера на една жена, да я хвърля в затвора за цял живот? Ако тези хора са използвалисвоите умове тогава, то биха търсили подходящи мъже за дъщерите си, така както Омар радияллаху анху, предлага дъщеря си за сключване на брак с Абу Бакр радияллаху анху, и след това с Осман радияллаху анху. Сеид Ибн ал-Мусейиб даде дъщеря си за съпруга на един от неговите ученици,всъщност това е практика на нашите предшественици селеф . Ввъзпрепятстването на браковете води до разрушаване на домовете, убива целомъдрието, руши морала и служи за разпространяване на злото.
Отхвърлянето на подходящите мъже и забавянето на брака за жените застрашава и подлага на опасност мъжете, жените, а дори и обществото като цяло. Подходящи мъже са тези, чието практикуване на Исляма е стабилно, чиито маниери са добри и които са честни и са от добро семейство. Пророкът (с.а.с), е казал: "Омъжи се за онзи, който има религия (т.е. правоверен мюсюлманин)"/Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим/
Друга причина за разпространението на това зло явление е прекомерно високата зестра мехир, който някои бащи искат, и той достига до такава степен, че бракът става невъзможен за някои хора, а в някои страни зестрата мехир достига до нелепо смешна и невъобразимо висока цена, което води до една планина от дълг за всеки, който се опитва да я плати. Алчността, от която някои хора страдат е наистина печална. Те искат суми, които един мъж решил да се ожени никога не може да си позволи,
дори да работи половината от живота си. Алчността на такива хора и жаждата им към този живот е довело до превръщане на почтени и благородни жени в част от стоките, които след това продават.
Всичко това доведе до огромно увеличаване на броя на неомъжените жени.
Зестрата мехир в Исляма е средство, а не цел и раздуването му има ужасен ефект върху хората и обществото, които са известни на всички. Тя не позволява да се осъществи брака, или води към брак с негодни и неподходящи партньори от не-практикуващи общности, което води до съжаление и тъга.
Тази алчност, от която някои хора страдат, се явява пълна противоположност на това, какви са били нашите селеф (праведни предшественици) , и това, което Омар (р.а) е казал: "Да не се надува зестрата мехир, защото ако това беше добро като средство за препитание, или справедливо да се прави, то Пророка салляллаху алейхи ве селлем, би направил това". В действителност Пророка салляллаху алейхи ве селлем, даде една жена за брак с един мъж и зестра беше това, което той е запаметил от Корана, и той Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал на друг човек,по отношение размера на зестра, която трябва да даде: "Дай й един пръстен от желязо" и Абдурахман Ибн Ауф даде една златна монета, като своя зестра мехир.
След като изслушат всичко това, как може хората да не се запитат относно онова, което правят? Нима не знаят, че те ще бъдат питани за това, което им е възложено? Да те са лишени от всякаква милост изобщо? Освен това, традицията на прекомерни разходи за сватби, които някои хора налагат на младоженеца само допринася за проблема, и това е само с цел да се покаже и похвали.
Учените, заможните хора и хората, които притежават уважавана позиция в тяхната общност трябва да разгледат този проблемен въпрос и да дадат пример на мюсюлманите. Медиите трябва да образоват хората, да издигнат на преден план решения и да ги предложат на хората.
Братя и сестри, които страдат от този проблем трябва упорито да продължат да се занимават с този проблем, да останат устойчиви и целомъдрени и да се задоволят с декрета на Всевишният Аллах,защото това,което Той има за тях е по-добро.
След знанието за болестта, идва информация за нейното лечение. Лекът за старите моми се състои в укрепване основите на вярата при мюсюлманската общност и подема на подрастващото поколение в правилните убеждения, като в същото време акцентират върху морала и принципите в нашите мюсюлмански общности.
Ние също така сме длъжни да улесняваме браковете, да намаляваме размера на зестрата мехир и да оженим нашите дъщери за подходящи млади мъже, на базата на правилните Ислямски критерии при избора на съпруг. Ние трябва да насочваме хората към подходящи млади мъже и богатите трябва да подкрепят тези, които искат да се оженят.
Накрая, за да се даде отговор и цялостно решение на проблема със старите моми, мюсюлманската общност трябва да отдели голямо внимание на въпроса за полигамията според ислямските ръководни принципи, защото има твърде много жени, които са сами, разведени или овдовели. Казвайки това,тези мъже, които влизат в многобрачие, трябва да бъде справедливи, милостиви и мъдри, когато се занимават с жените си, особено първата, защото ние винаги чуваме за жалби от сестрите за мъжете си, че имат несправедливо отношение към тях. Ние трябва да помним, че Пророка (с.а.с)е казал:
"Който има две жени и облагодетелства едната от тях повече от другата (т.е., като е несправедлив към една от тях, като не изпълнява задълженията си към нея)то той в деня Къямет ще бъде подложен на сурово наказание. "/Този хадис е сведен от Ибн Маджа и Ахмед/

Няма коментари:

Публикуване на коментар