Съгласно ислямските норми женитбата е желателна и препоръчителна (мандуб), защото е от сунната на Пророка (Аллах да го благослови и с мир да го дари).
В хадис, предаден от Ал-Бухари и Муслим с първоизточник Анас ибн Малик (Аллах да е доволен от него) cе казва:
“Група от трима мъже дошлa при съпругите на Пророка
(Аллах да e доволен от тях), за да ги питат за богослужението на Пророка
(Аллах да го благослови и с мир да го дари).
А когато били известени, сторило им се малко за тях и рекли
(1):
“Къде ще се сравняваме ние c Пратеника на Аллах
(Аллах да го благослови и с мир да го дари)?
Аллах му опрости и отминалите и оставащите грехове”.
Единият от тях рекъл:
“ Аз ще извършвам молитва пo цели нощи”.
Вторият рекъл:
“Аз ще говея и няма да се храня”.
А третият:
“Аз ще страня от жените и няма да се женя”.
След това при тях дошъл Пратеника на Аллах и ги попитал: “Вие ли сте казали така и така!?
Що се отнася до мен, кълна се в Аллах, аз съм най-богобоязливият и най-набожният сред вас, но аз се моля и спя, говея и се храня, и се женя.
Този, който отхвърли моя път, не е от мен.”
Изразът на Пророка
(Аллах да го благослови и с мир да го дари):
“Който отхвърля моя път ” означава:
който се откаже от моето учение и не прави това, което аз правя “не е от мен”, т.е. не е от истинските вярващи, защото наказва себе си с нещо, което не му е повелено и се обременява с ненужно затруднение и безпокойство.
Относно значението на този израз също e казано:
"За онзи, който не изпълни наставлението и учението на Пророка (Аллах да го благослови и с мир да го дари) считайки, че извършваното от него богослужение е по-правилно от това на Пратеникa на Аллах
(Аллах да го благослови и с мир да го дари),
смисълът на израза “не е от мен” означава "не е от моята вяра", тъй като подобна убеденост води до неверие."
Препоръчителният характер на постановлението за женитбата се отнася за онзи, който е уравновесен и ако не се ожени, не се страхува, че ще попадне в прелюбодеяние и може да понесе тежестта на женитбата и отговорностите й.
Но за онзи, който се страхува, че ако не се ожени, ще попадне в прелюбодеяние, тя е задължителна (уаджиб). Това се отнася и за човека, който може да се откаже от прелюбодеянието единствено чрез женитбата.
За повече информация вижте източниците по мюсюлманско обредно право (фикх).
(1) Този израз на сподвижниците е обяснение на предположението им, те сякаш казват:
“Пророкът (Аллах да го благослови и с мир да го дари)
не се нуждае от много богослужение, защото греховете му са опростени, но ние не сме като него в това отношение - ние ще бъдем наказани за греховете си, затова нека увеличим делата си.
Няма коментари:
Публикуване на коментар