петък, 29 май 2020 г.

Пренебрегнато ли е мястото на жената в мюсюлманското правосъдие?






Жените са придобили достолепие и уважение благодарение на Исляма, открили са дълго жадуваните през цялата човешка история покой и щастие.

Ислямското правосъдие е отменило крайното разделение в отношенията между мъжа и жената, постановило е пълно равноправие и хармония между двата пола.

Според Исляма, и жената и мъжът, от гледна точка на положението им на слуги на Аллах, са напълно равноправни.

(„Сурата Худжурат”, стр. 13; „Сурата Ниса”, стр. 1) Както е казал нашият Пророк:

„Както зъбците на гребена са равни помежду си, така са равни помежду си и мъжът, и жената”.

След това леко въведение, нека да преминем към някои порядки, отменени в полза на жените и някои от правата, които то им е предоставило.



1. Някои порядки, които са отменени в полза на жените:



Според много от религиите, възникнали преди Исляма, жената е била прокълната и това разбиране е отхвърлено от мюсюлманската религия.

Ислямът строго забранява изпълнението на една от традициите, предавана поради невежество, при която младите момичета били заравяни живи под земята.

Пророкът Мохамед е наредил:

„Няма нищо, в което да се съдържа прокоба”, като по този начин е премахнал поверието, че жената носи нещастие.

На мъжете е заповядал към жените да проявяват голяма обич, състрадание и почит.

Остро заклеймил чувството на отвращение към младите момичета. Заповядал:

„Когато правите подаръци, спазвайте правата на всички и недейте да ги делите!

Ако трябваше да избирам – бих поставил момичетата на по-високо място!” и засипал младите девойки с хвалебствия.

Когато един човек Го попитал кой е достоен за по-голяма почит, Той повторил трикратно „Родната ти майка”, а на четвъртия път добавил: „Баща ти”.



2. Някои права, предоставени на жените:



Правото и задължението са двама неделими братя. Ако има право, значи има и задължение.

Ислямското правосъдие, което още от своето начало приема правата и свободите на жените и остро осъжда тяхното принизяване, наред с това им приписва и някои задължения.

Ние, без да ги изреждаме, само ще споменем думите, които заемат място в обръщението на Светия Пророк, изречени по време на Прощалния Хадж пред повече от 130.000 души, където той засяга въпроса за жените:

„Хей, люде, хей, вие, вярващи мюсюлмани, завещавам ви да бъдете благосклонни в отношенията си с жените.

Те са вашите житейски спътнички.

С помощта на тези жени, които са ви предадени от Аллах, вие свивате семейното си гнездо.

Както вие имате права над тях, така също и те имат права над вас.

Най-важният ви дълг е да живеете в сговор с тях.

Хей, люде, разбрахте ли добре какво искам да ви кажа с тези думи?”.

След това обобщение, нека да разгледаме накратко правата, които са предоставени на жените според ислямското правосъдие:

Правото на издръжка: мъжът е носи отговорност за осигуряването на издръжката на жена си и родените от нея свои деца.

Казано иначе, жената може да предяви претенции към мъжа си за издръжката на децата им.

Според ислямското правосъдие, мъжът е длъжен да осигури прехраната, облеклото, жилището и наемането на прислуга на своята съпруга.

Жената не може да бъде принудена да поеме част от семейните разходи – прехраната и облеклото на жената и децата са задължение на мъжа.

Правото на възможност за действие:

Според ислямското правосъдие, жената притежава всички права за действие.

Та притежава абсолютните права върху притежаваните от нея вещи.

Тя може да учреди и придобие всякакви вещни права.

Освен това, възпитанието на сина до навършването на седемгодишна възраст и на момичето – до встъпването му в брак, се присъждат на майката.

Право на наследство:

За разлика от почти всички предишни правосъдни системи, ислямското правосъдие предоставя на жените правото на наследство и онаследяване.

След всичко изложено дотук, следва да отбележим, че въпреки притежаването на тези права от жените, все пак глава на семейството си остава мъжът.

Същият принцип лежи и в основата на съвременната класическа правосъдна система.

Възприемането на този факт, както впрочем твърдят някои юристи, не означава, че това е всъщност признаването на различията между мъжа и жената.

Няма коментари:

Публикуване на коментар