неделя, 1 март 2020 г.

С кого ще бъде жената в рая, ако е имала повече от един съпруг?





Относно този въпрос учените са изказали три мнения:
 
1.Първо мнение – жената ще бъде в Рая с този мъж,
 който е бил с най-добър нрав.
Като доказателство, привържениците на това мнение посочват следния хадис:
„ Предава се, че Умм Хабиба, Аллах да е доволен от нея, веднъж попитала Пратеника /с.а.с./:
„С кого ще бъде жената в Рая, ако е имала двама съпрузи?” Пратеникът/сас/ отговорил:
 „Тя ще бъде с този, който е имал най-добър нрав,
о Умм Хабиба, тъй като добрия характер е най-хубавото качество и в този и в отвъдния живот!”
Този хадис не е достоверен, както са казали имам Абу Хатем, Яхя ибн Ма’ин, ан-Нисаи, ал-Бухари, ал-Азди, Ибн Ади, аз-Захаби и др. имами.
Тъй като този хадис се счита за недостоверен, то мнението не се приема за достоверно.
 
2.Второ мнение – жената ще избира сама с кого да
бъде.
 Това мнение обаче, не се опира на никакво доказателство. Шейх ал-Мунаджид е казал:
 „Не съм видял никакво доказателство от тези, които защитават това мнение.”
Сред учените защитавали това мнение е и шейх Ибн Усаймин. Но това мнение дори не се споменава, тъй като не почива на никаква основа.
 
3. Трето мнение – то е и единственото правилно, за което има доказателства.
 Жената ще бъде в Рая с този мъж, който и е бил последен съпруг в земния живот.
Предава се, че Му’ауийе след смъртта на Абу ад-Дарда се сватосал с Умм ад-Дарда, Аллах да е доволен от всички, и тя казала:
 „Чувала съм от Абу ад-Дарда, че Пратеника/с.а.с./ е казвал: „...всяка жена, която се е омъжила за друг, след като съпругът и почине, ще бъде в Рая с този, който и е бил последен съпруг!”
Умм ад-Дарда казала:
 „ Аз не искам да заменям Абу ад-Дарда с теб!”
Също така и от Айша, Аллах да е доволен от нея, се предава, че Пророка /с.а.с./ е казал:
 „Жената ще бъде с последния си съпруг!”
Тези хадиси имат по няколко вериги на предаване, които се усилват една друга и чиято достоверност потвърждават Абу аш-Шейх, хафъз ас-Суюти и шейх ал-Албани.
Тези хадиси се потвърждават и от сподвижниците на Пророка /с.а.с./. Предава се, че Хузайфа,Аллах да е доволен от него, казвал на жена си: „Ако искаш да бъдеш моя жена в Рая, не се омъжвай след смъртта ми, тъй като жената ще бъде в Рая с последния си съпруг.
Именно по тази причина Аллах е забранил на съпругите на Пратеника /с.а.с./ да се омъжват след неговата смърт, тъй като ще бъдат негови съпруги и в Рая.
 /ибн Асакир 1/193/
Предава се също, че когато Асма искала да се разведе с аз-Зубаир, нейният баща Абу Бакр и казал:
„О, дъще, търпи, тъй като, ако жената има праведен съпруг, след чиято смърт не се е омъжвала, Аллах непременно ще ги събере отново в Рая!”
Заключение:
Шейх Салих ал-Мунанджид е казал:
 „Що се отнася до това, че жената ще бъде с този, който е имал най-добър характер, достоверни доказателства за това няма. Мнението, което поддържа тезата, че жената ще избира сама с кого да бъде от съпрузите си изобщо няма никакви доказателства.
 Мнението за това, че жената ще бъде с последния си съпруг е най-близко до истината, доколкото се основава на хадиса на Умм ад-Дарда, която се позовава на Пророка /с.а.с./
 и се подкрепя от сподвижниците:
Хузайф и Асма.”
/ „Суал уа джауа6” № 8068/

Няма коментари:

Публикуване на коментар