Бракът изправя съпружеската двойка пред нови функции. Всяка функция е обща съвкупност от обективни,пропорционални права и задължения. Ролята на съпруга се предопределя от принципите на нравствеността, защото е дал тържествен обет пред Аллах да се отнася към жена си с добрина, честност и търпение, да я задържа с добро или да я освобождава от брачната връзка с добро и да не є причинява вреда или тъга.
... И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая... [2 :228]
... или задръжте[жените] с добро, или пуснете с благо... [2 : 229]
А когато сте дали развод на жени и те са изпълнили срока[на изчакване], задръжте ги с благо или ги пуснете с благо! И не ги задържайте с насилие, престъпвайки! А който направи това, угнетява себе си... [2: 231]
Ролята на съпругата е обобщена в следното знамение от Корана:
... И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая, но мъжете са едно стъпало над тях. Аллах е всемогъщ, премъдър. [2 :228]
Това предимство обикновено се тълкува от мюсюлманските учени във връзка с друго знамение, което гласи:
Мъжете стоят над жените с това, с което Аллах предпочете едни пред други и защото харчат от имотите си. Целомъдрените жени са послушни,пазят съкровеното си, както Аллах ги е запазил. [4 :34]
Това предимство може да се свърже с това, което социолозите наричат “функционално управление”, или то е следствие на разделението на труда и диференцирането на ролите. То не означава категорична дискриминация или превъзходство на единия пол над другия.*
Няма коментари:
Публикуване на коментар