петък, 13 януари 2017 г.

Отношенията съпруг съпруга

С благочестие при избирането на съпруга или съпругата и със заслужено удовлетворение от условията на брака страните трябва да имат щастлив и пълноценен брачен живот. Ислямът отива по-далеч от установяването на определен начин на поведение за съпрузите и съпругите. В Корана и сунната има много положения,предписващи доброта и обективност, състрадание и любов, симпатия и уважение,търпение и добра воля. Пророкът дори казва, че най-добрият мюсюлманин е онзи,който е най-добър към своето семейство, и най-великата, най-благодатната радост в живота е добрата праведна жена.

Бракът изправя съпружеската двойка пред нови функции. Всяка функция е обща съвкупност от обективни,пропорционални права и задължения. Ролята на съпруга се предопределя от принципите на нравствеността, защото е дал тържествен обет пред Аллах да се отнася към жена си с добрина, честност и търпение, да я задържа с добро или да я освобождава от брачната връзка с добро и да не є причинява вреда или тъга.

... И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая...      [2 :228]

... или задръжте[жените] с добро, или пуснете с благо...  [2 : 229]

А когато сте дали развод на жени и те са изпълнили срока[на изчакване], задръжте ги с благо или ги пуснете с благо! И не ги задържайте с насилие, престъпвайки! А който направи това, угнетява себе си...      [2: 231]

Ролята на съпругата е обобщена в следното знамение от Корана:

... И жените имат същите права, каквито и задължения съгласно обичая, но мъжете са едно стъпало над тях. Аллах е всемогъщ, премъдър.        [2 :228]

Това предимство обикновено се тълкува от мюсюлманските учени във връзка с друго знамение, което гласи:

Мъжете стоят над жените с това, с което Аллах предпочете едни пред други и защото харчат от имотите си. Целомъдрените жени са послушни,пазят съкровеното си, както Аллах ги е запазил.       [4 :34]

Това предимство може да се свърже с това, което социолозите наричат “функционално управление”, или то е следствие на разделението на труда и диференцирането на ролите. То не означава категорична дискриминация или превъзходство на единия пол над другия.*

Няма коментари:

Публикуване на коментар