Гласът на жената разглеждаме в два аспекта:
Нормален говор
Мелодичен говор, т.е. пеене, четене на Корана, четене на езан, рецитиране на стихове и т.н.
Нормалният глас на жената е позволен за мъжа....
Няма хадис, нито айет, в който да се казва, че говоренето пред мъже е забранено.
Но и тук има известни препоръки.
Жената, трябва да говори кратко, точно и ясно, а не надълго и широко.
Мухаммед (с.а.с.) е говорел с жените, а те са говорели и със сподвижниците му.
Но е забранено жената да пее песни, иляхии, да чете езан или Коран пред чужди мъже.
.
Доводите за това са няколко:
досега нито една жена не е станала мюеззин
Нормален говор
Мелодичен говор, т.е. пеене, четене на Корана, четене на езан, рецитиране на стихове и т.н.
Нормалният глас на жената е позволен за мъжа....
Няма хадис, нито айет, в който да се казва, че говоренето пред мъже е забранено.
Но и тук има известни препоръки.
Жената, трябва да говори кратко, точно и ясно, а не надълго и широко.
Мухаммед (с.а.с.) е говорел с жените, а те са говорели и със сподвижниците му.
Но е забранено жената да пее песни, иляхии, да чете езан или Коран пред чужди мъже.
.
Доводите за това са няколко:
досега нито една жена не е станала мюеззин
(човек, който чете езан и камет).
Така е от векове наред.
Защо?
Неприятни ли бяха гласовете на всички мюсюлманки, та затова не са станали мюеззини?
Или защото гласът на жената е харам?
От друга страна, при разглеждането на айет 31-ви на сура „Нур” отбелязахме, че жената не трябва да привлича внимание с каквото и да било.
Да кажем, че дадена група изпълнява намаз зад имама и когато той сгреши, тогава някой от джемаата прочита правилно айета и му го припомня.
Но ако в джемаата няма мъж или пък сред мъжете никой не знае айета и някоя от жените разбере за грешката според хадиса тя напомня на имама, но не на глас,
Така е от векове наред.
Защо?
Неприятни ли бяха гласовете на всички мюсюлманки, та затова не са станали мюеззини?
Или защото гласът на жената е харам?
От друга страна, при разглеждането на айет 31-ви на сура „Нур” отбелязахме, че жената не трябва да привлича внимание с каквото и да било.
Да кажем, че дадена група изпълнява намаз зад имама и когато той сгреши, тогава някой от джемаата прочита правилно айета и му го припомня.
Но ако в джемаата няма мъж или пък сред мъжете никой не знае айета и някоя от жените разбере за грешката според хадиса тя напомня на имама, но не на глас,
а само с пляскане с ръце.
По този начин имамът разбира, че е сгрешил и за да изпълни точно намаза, започва да чете друг айет.
Ако беше позволен гласът на жената за чуждите мъже, в този случай тя щеше да прочете сгрешения айет.
А тези, които твърдят, че гласът на жената е позволен за чуждите мъже, се позовават на факта, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е слушал песни, изпълнявани от жени.
Да, вярно е, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е слушал песни, но изпълнявани не от свободни жени, а от робини.
Това е станало по следния начин.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) с войската си се връщал от спечелена битка.
Една от робините ги посрещнала с дайре в ръка, казвайки:
„О, Пратенико на Аллах позволи ми да посвиря на това дайре”.
Отначало той не се съгласил, но когато тя настояла силно, с мотива „обещах си, че ако победите, ще пея и ще свиря”, тогава той й казал:
„щом си обещала, попей и посвири”.
Естествено, няма никакъв проблем жените да се забавляват помежду си.
Във 31-и aet от сура „Нур”, който започва така:
„О, Мухаммед, кажи на вярващите мъже да свеждат поглед и да пазят целомъдрието си.”
И в друг айет се споменава същото:
„И кажи на вярващите жени да свеждат поглед и да пазят целомъдрието си.”
Жените не трябва да гледат продължително чуждите мъже.
Мухаммед (с.а.с.) казва на Хз. Али:
„О, Али, поглед да не последва погледа.
Първият поглед е твой, но вторият вече не е твой.
Недей да гледаш продължително, защото първият поглед е за теб – не е грях, но след това е против теб – става грях”.
Мюслюманинът трябва да си изгради навик като погледне към забраненото нещо, да обърне своя поглед.
Заповедта „Сведи поглед!” трябва да стане черта от нашия характер.
По този начин имамът разбира, че е сгрешил и за да изпълни точно намаза, започва да чете друг айет.
Ако беше позволен гласът на жената за чуждите мъже, в този случай тя щеше да прочете сгрешения айет.
А тези, които твърдят, че гласът на жената е позволен за чуждите мъже, се позовават на факта, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е слушал песни, изпълнявани от жени.
Да, вярно е, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е слушал песни, но изпълнявани не от свободни жени, а от робини.
Това е станало по следния начин.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) с войската си се връщал от спечелена битка.
Една от робините ги посрещнала с дайре в ръка, казвайки:
„О, Пратенико на Аллах позволи ми да посвиря на това дайре”.
Отначало той не се съгласил, но когато тя настояла силно, с мотива „обещах си, че ако победите, ще пея и ще свиря”, тогава той й казал:
„щом си обещала, попей и посвири”.
Естествено, няма никакъв проблем жените да се забавляват помежду си.
Във 31-и aet от сура „Нур”, който започва така:
„О, Мухаммед, кажи на вярващите мъже да свеждат поглед и да пазят целомъдрието си.”
И в друг айет се споменава същото:
„И кажи на вярващите жени да свеждат поглед и да пазят целомъдрието си.”
Жените не трябва да гледат продължително чуждите мъже.
Мухаммед (с.а.с.) казва на Хз. Али:
„О, Али, поглед да не последва погледа.
Първият поглед е твой, но вторият вече не е твой.
Недей да гледаш продължително, защото първият поглед е за теб – не е грях, но след това е против теб – става грях”.
Мюслюманинът трябва да си изгради навик като погледне към забраненото нещо, да обърне своя поглед.
Заповедта „Сведи поглед!” трябва да стане черта от нашия характер.
Няма коментари:
Публикуване на коментар