Първо: Лиан
1. Определение:
Заклеването на мъж мюсюлманин, мукеллеф, че е видял жена си да прави зина, или да отрича, че бременността на жена му е от него, а тя да се закълне, че неговото твърдение е лъжа, като заклеването на всеки един от тях е по четири пъти.
Ако даден мъж види жена си да прави зина, но няма свидетели, той се заклева четири пъти в присъствието на съдията, че наистина е видял жена си да прави зина,
а след това казва:
“Нека проклятието на Аллах падне върху мен ако аз лъжа”.
От своя страна, ако жената отрича да е направила зина,
тя също се заклева четири пъти в присъствието на съдията, като петия път казва:
“Нека гневът на Аллах бъде върху мен,
ако мъжът ми казва истината”.
2. Доказателство за лиан.
“А които набедят своите съпрузи и нямат свидетели, освен самите себе си, всеки от тях да засвидетелства четири пъти в името на Аллах, че наистина е искрен.
А петият път – проклятието на Аллах да е над него, ако лъже. И се отклонява от жената наказанието, ако четири пъти засвидетелства в името на Аллах, че наистина той лъже.
А петият път – гневът на Аллах да е над нея, ако мъжът е искрен”.
– Нур: 6-9
Умор разказва, че мъж направил лиан с жена си и не признал детето, което тя родила.
Умор разказва, че мъж направил лиан с жена си и не признал детето, което тя родила.
Мухаммед (c.a.c) ги разделил и дал детето на майката.
3. Условията на лиан.
А. Условия, които се отнасят до мъжа и жената
Лиан да бъде между съпрузи, защото в Корана се казва:
“А които набедят своите съпруги”.
Така, че никяха между двамата съпрузи трябва да бъде сахих. Ако никяха им е фасид, не може да има лиан, но ако никяха е сахих, не е задължително да е след духул.
Не е задължително съпрузите да са мюсюлмани, лиан може да е и между немюсюлмани.
Не е задължително съпрузите да са мюсюлмани, лиан може да е и между немюсюлмани.
Акъл и пълнолетие – не може да има лиан на луд или непълнолетен, защото лиан е клетва или свидетелство,
а и двете не се приемат от луд или непълнолетен.
Ако пълнолетен обвини жена си, че е направила зина,
когато е била непълнолетна, не може да има лиан, защото действията й не се смятат за зина.
Мъжът да бъде свободен, а не принуден да направи лиан.
Мъжът да бъде свободен, а не принуден да направи лиан.
Адалета /честността/ не е задължително за да направи лиан. Лиан може да бъде от честен и нечестен.
Зренията и говоренето не са условия за мъжа,
който прави лиан, защото слепите влизат в качеството си
на мъже в айета:
“А, които набедят своите съпруги”.
Глухонемите могат да направят лиан, ако могат да изразят с мимики и знаци своите претенции.
Жената да опровергае мъжа си.
Жената да опровергае мъжа си.
Ако тя не го опровергае или мълчи, не може да има лиан.
Жената да поиска лиан, защото айета е:
Жената да поиска лиан, защото айета е:
“И нямат свидетели освен самите себе си”.
Ако мъжа се откаже от лиан:
- Прилага му се наказание за казф – според джумхур
- Прибират го в затвора докато приеме лиан – според ханефиите
- Прилага му се наказание за казф – според джумхур
- Прибират го в затвора докато приеме лиан – според ханефиите
Б. Условия, които се отнасят до въпроса,
който изисква лиан.
Зина – няма разногласие между учените,
че трябва да се направи лиан, ако мъжът претендира,
че е видял жена си да прави зина.
Казф също трябва да предхожда лиан, защото Аллах /С.Т./ споменава казф преди лиан.
Може да има и лиан по причина на казф без да се търсят доказателства, защото Аллах /С.Т./ казва:
“А, които обвиняват съпругите си”, и не се споменава за някакви качества на зина, и защото Расулюллах изпратил пратеник при двама съпрузи да направят лиан, тъй като мъжът обвинява жена си в зина и е изпратен айета за лиан.
Лиан за непризнаване на бащинството върху дете – лиан може да има ако мъж отрече, че дадено дете е от него, тъй като той не е имал полов контакт с жена си, или е имал полов контакт с нея, но тя е родила след повече от четири години или по-малко от шест месеца.
Според ханефии и ханбелии не може да има лиан по време на бременността и преди раждането, защото бременността не е напълно сигурна.
4. Последствията от лиан.
Разтрогване на никях и разделене между съпрузите.
Лиан за непризнаване на бащинството върху дете – лиан може да има ако мъж отрече, че дадено дете е от него, тъй като той не е имал полов контакт с жена си, или е имал полов контакт с нея, но тя е родила след повече от четири години или по-малко от шест месеца.
Според ханефии и ханбелии не може да има лиан по време на бременността и преди раждането, защото бременността не е напълно сигурна.
4. Последствията от лиан.
Разтрогване на никях и разделене между съпрузите.
Според джумхур това разтрогване е фесх и те нямат право да се оженят никога след това, а според ханефиите това е таляк биан.
Също според джумхур разтрогването на никяха става само с лиан без да се произнесе съдията, а според ханефиите трябва да се произнесе съдията.
Доказателства на джумхур:
- Хадиса:
Доказателства на джумхур:
- Хадиса:
“Никяха на онези, които извършват лиан се разтрогва”.
- Лиан изисква вечен тахрим /никога не могат да се оженят/
- Лиан изисква вечен тахрим /никога не могат да се оженят/
и за това не се нуждае от решението на съдията.
Доказателство на ханефиите:
- Това, което е казал Ибни Умер:
Доказателство на ханефиите:
- Това, което е казал Ибни Умер:
“Расулюллах /А.С./ разтрогна брака на извършилите лиан.
Той е, който заповяда да се разтрогне никяха”.
Женитбата между двамата става харам вечно.
Женитбата между двамата става харам вечно.
След лиан двамата нямат право да се оженят никога повече. Доказателство за това:
- Мухаммед /А.С./ направил лиан между двама съпрузи
- Мухаммед /А.С./ направил лиан между двама съпрузи
и казал:
“Немогат да се оженят никога повече”.
- Щом разведената три пъти жена не може да се омъжи за мъжа си, докато не се ожени за друг мъж, при това положение не може да се омъжи никога повече.
- Омразата между двамата не може да изчезне никога.
Отпадане на наказание за зина и казф.
Роденото дете не се приписва на бащата,
- Щом разведената три пъти жена не може да се омъжи за мъжа си, докато не се ожени за друг мъж, при това положение не може да се омъжи никога повече.
- Омразата между двамата не може да изчезне никога.
Отпадане на наказание за зина и казф.
Роденото дете не се приписва на бащата,
ако това бива споменато в лиан и ако
същото дете не е било от мъжа преди това.
Няма прехрана и подслон от мъжа й, когато тя е в иддет.
Ако единият умре, другият не го наследява.
Не може да бъде обвинявана в зина нито тя, нито детето й.
Тя има право да си вземе цял мехр, ако лиан е след първата брачна нощ, а ако е преди това, тя има право на половин мехр.
Не може да бъде разведена допълнително.
Мъжът може да се ожени за други четири жени,
Няма прехрана и подслон от мъжа й, когато тя е в иддет.
Ако единият умре, другият не го наследява.
Не може да бъде обвинявана в зина нито тя, нито детето й.
Тя има право да си вземе цял мехр, ако лиан е след първата брачна нощ, а ако е преди това, тя има право на половин мехр.
Не може да бъде разведена допълнително.
Мъжът може да се ожени за други четири жени,
които и за роднини на жена му,
за които временно не е можел да се ожени,
като сестра й, леля й и др.
5. Мъдростта от законността на лиан.
Запазване на честта и достойнството на съпрузите
Отклоняването на наказание за зина от жената и наказанието за казф от мъжа.
Възможността на мъжа да не признае детето, което може наистина да не е негово.
Няма коментари:
Публикуване на коментар