сряда, 12 август 2020 г.

ТАЛЯК/развод/





    Първо:

Определение и законността на развода.
1. Определение – обявяване на никях /женитбата/ за прекратена в момента или в бъдеще чрез определена дума.

2. Законността на таляк от гледна точка на шериата.
От Корана: “Таляк бива два пъти…”

От сюннета:
 “Най-нежеланият халал през Аллах е таляк”
Иджма: още от времето хулефаирашидин уммета са се обединили, че таляк е законосъобразен.
Логически: след като женитбата се извършва със цел да се възползват двете страни, тоест мъжа и жената, то когато отношенията им се влошат и съжителството им стане невъзможно, съвсем нормално е да се разделят.

Второ:
Хукум на таляк:
1. Таляк може да бъде ваджиб: когато ползата от женитбата се превърне във вреда за съпрузите или за един от съпрузите и сдобряването им е невъзможно, тогава развода е задължителен, за да се прекрати вредата.

2. Таляк може да бъде сюннет: ако жената упражнява натиск върху мъжа си или върху семейството на мъжа си, развода става сюннет.

3. Таляк може да бъде харам по време на хайз или таляк три пъти по време на тухр и др.

4. Може да бъде мекрух, когато развода е без причина.
Някои хора казват, че такъв вид развод е харам.
 По този въпрос Мухаммед А.С. казва:
 “Най-необичания халал пред Аллах е развода” и въпреки че е нежелан, Мухаммед А.С. го нарича халал.

5. Таляк може да бъде мубах: това е развод по причина на лошия характер на жената.

Трето:
Етапите, през които се преминава преди да се стигне до развод.
Вече разбрахме, че таляк /развода/ не е желан според Исляма, но когато все пак се появи някакъв проблем,
 не трябва да се прибегне веднага до развод,
а трябва да се опитат други методи и ако не успеят, тогава да се премине към развод.

1. Когато се появи някакъв проблем,
 трябва да се говори с виновния по този проблем
и трябва да му се каже,
 че трябва да се държат по-добре и да поправят грешката си, която те евентуално са допуснали.
По този въпрос в Корана се казва:
 “И посъветвайте жените, от чийто неподчинение се страхувате”
- Ниса: 34.
2. Ако това не подейства положително,
то мъжа преминава към друга мярка,
 а именно обръщане на гръб на половия живот с жената, с която има проблем.
Жената понякога смята, че може да държи на колене мъжа си чрез половия контакт, но когато мъжа
 “обърне гръб в леглото на жена си”,
 тя се чувства безсилна да му влияе или да го манипулира по този начин. По този въпрос Аллах С.Т. казва:
 “И изоставете ги в постелите”.
- Ниса: 34.
3. Ако и това не помогне при решаването на проблема,
 тогава мъжа преминава към по-строга мярка,
 а именно нанасяне на побой.
 По този въпрос се спекулира много, но трябва да се знае, че побой тук не означава побой, който да доведе до телесни повреди на жената.
 Целта от този побой е да се вразуми жената,
която е виновна за проблема в семейството.
Освен това не се позволява да се удря по лицето и слабите места.
 Някои учени казват, че удрянето става с мисвак,
някои казват че става с края на дрехата и др.
Целта е да се покаже, че тя трябва да престане да прави проблем в семейството и че това ще бъде постигнато с цената на всичко.
4. Ако и това не даде желания резултат,
 тогава се изпращат по един от семейството на мъжа
и един от семейството на жената,
които пратеници да помирят двамата съпрузи.
Тоест когато те не могат сами да решат този проблем,
 при тях се изпраща външен фактор,
 който да реши този проблем.
5. Ако всички тези мерки са недостатъчни да решат проблема, се стига до последната мярка, а именно развода.
Развода обаче също си има свои принципи и условия,
 на които трябва да отговарят двамата съпрузи
и най-вече мъжа.
Без тези условия развода не може да бъде извършен.

Няма коментари:

Публикуване на коментар