сряда, 12 август 2020 г.

Условия на женитбата




    Според ханефиите условията на женитбата са четири вида: условия за извършване на бракосъчетанието,

условия за валидността на бракосъчетанието след неговото извършване, условия за прилагането му и условия за задълженията към него.


Условия за извършване на бракосъчетанието

    Първо:
Условията на мъжа и жената или на техните пълномощници или техните настойници.
С други думи условия, на които трябва да отговарят двамата, които ще се договарят /Акидон/:

1. Пълнолетност и умственост
Ако един човек, който е луд изрече иджаб и кабул за женитба, те не се приемат и такъв вид никях е батил.
 Това се отнася и за човек, който е в безсъзнание, заспал и пиян.
 Що се отнася до малолетен, който е под 6-7 годишна възраст, неговият иджаб и кабул също не се приемат.
Това е според всички учени.
 Ако обаче непълнолетен, тоест на възраст между 7 и 14, изрече иджаб и кабул, има спор между учените дали те са валидни.
Според джумхур иджаб и кабул от непълнолетен са невалидни.
Според Абу Ханифе са валидни, но са меукуф /
не се изпълняват докато настойника им не ги одобри/.

2. Всяка една от двете страни да чуе и разбере предложението или приемането на другата страна.

3. Да има две страни, които да извършат никяха.
Не се позволява един и същи човек да бъде пълномощник на жената и мъжа.
 Това е според джумхур, според някои учени, това е позволено при особени случаи.

Второ:
 Условията на сига.
1. Да има покритие между иджаб и кабул.
 Тоест да бъде дадено онова, което е поискано.
 Така че ако мъжа каже на бащата на момичето:
 “Ожени ме за дъщеря ти Фатиме с мехр 1000 лв.”, а бащата каже “Ожених те за дъщеря ми Айше с мехр 1000 лв.”. в този случай никяха е невалиден.

2. Да има непосредственост меду иджаб и кабул.
 Тоест, когато мъжа направи предложението, непосредствено след това да се приеме.
Ако между иджаб и кабул има пауза, която не е дълга, не пречи на никяха.
Според ханефиите и ханбелиите,
 дори и паузата между иджаб и кабул да е дълга,
 тя не пречи на никяха,
ако между иджаб и кабул не са говорили нещо друго и кабул се обяви в същата среща.
3. Иджаб и кабул да бъдат в една и съща среща.
 Тоест ако иджаб се изрече на една среща, а кабул на следващата среща, никяха не е джаиз.
4. Иджаб и кабул да бъдат кратки и ясни.
Тоест да не бъдат съпроводени с някакво условие или
с някаква уговорка за бъдеще.
5. Жената да не е харам на мъжа, тоест да няма пречка според шериата да се женят.

Няма коментари:

Публикуване на коментар